13 June 2010

ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΤΖΟΥΝΤΙΘ ΜΠΑΤΛΕΡ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ BERKLEY

(απόσπασμα από μια πρόσφατη ομιλία της σε φοιτητική συνέλευση στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ τον περασμένο Απρίλη).
Στο κείμενο, που δημοσιεύτηκε στο αμερικανικό περιοδικό The Nation στις 14 Απρίλη 2010, η Μπάτλερ ενώνει τη φωνή της με την πλειοψηφία του συλλόγου φοιτητών του Μπέρκλεϊ, υπέρ της απεμπλοκής του πανεπιστημίου από επενδύσεις σε εταιρείες όπως η General Electric και η United Technologies, οι οποίες στηρίζουν έμπρακτα την παράνομη Ισραηλινή κατοχή και τις επιθέσεις στη Γάζα.
Η παρέμβαση αυτή προκάλεσε την βίαιη αντίδραση φιλοϊσραηλινών συντηρητικών κύκλων, που δεν δίστασαν να εγκαλέσουν δημόσια την αμερικανοεβραία φιλόσοφο για αντισημιτική πολιτική δράση.
Γιώργος Γιαννακόπουλος ΑΝΑΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΓΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 13/6/2010

ΤΗΣ ΤΖΟΥΝΤΙΘ ΜΠΑΤΛΕΡ
Αυτό που έμαθα ως μικρό παιδί στη συναγωγή μου, που δεν υπήρξε και κανένα άντρο ριζοσπαστικότητας, ήταν η αναγκαιότητα της δημόσιας έκφρασης εναντίον της κοινωνικής αδικίας. Διδάχθηκα να βρίσκω το θάρρος να εκφράζομαι και να τοποθετούμαι δημόσια, ακόμη και όταν κανείς κατηγορείται ότι απομακρύνεται από τον κοινό νου ή απειλείται με λογοκρισία και τιμωρία. Έμαθα ότι η μεγαλύτερη αδικία είναι η σιωπή μπροστά στην εγκληματική αδικία. Αυτή ακριβώς η παράδοση της εβραϊκής κοινωνικής ηθικής έπαιξε σημαντικό ρόλο στους αγώνες εναντίον του ναζισμού, του φασισμού και κάθε άλλης μορφής διάκρισης, καθώς και στις διαμάχες για την εδραίωση των δικαιωμάτων των προσφύγων μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Σίγουρα δεν υπάρχουν ακραιφνείς αναλογίες ανάμεσα στη σημερινή κατάσταση και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και μεταξύ της Νότιας Αφρικής και του Ισραήλ. Σε κάθε περίπτωση, όμως, υφίστανται γενικά πλαίσια για το στοχασμό της συν-ύπαρξης, του δικαιώματος σε μια ζωή χωρίς εξωτερικές στρατιωτικές επεμβάσεις, των δικαιωμάτων των προσφύγων. Πάνω σε αυτά εδράζονται πολλοί διεθνείς νόμοι που επιτρέπουν σε εβραίους και μη-εβραίους να ζήσουν σε έναν κόσμο περισσότερο δίκαιο, όχι για το ένα ή το άλλο έθνος αλλά για κάθε πληθυσμό, ανεξαρτήτως εθνικότητας και υπηκοότητας. Εάν ορισμένοι από εμάς ελπίζουμε ότι το Ισραήλ θα συμμορφωθεί απέναντι στο διεθνές δίκαιο, είναι ακριβώς για να μπορέσουν οι λαοί να συνυπάρξουν μεταξύ τους ελεύθερα και ειρηνικά. Η απαίτηση αυτή δεν απο-νομιμοποιεί το Ισραήλ∙ τουναντίον, η ευθυγράμμιση με το διεθνές δίκαιο είναι ο καλύτερος τρόπος ώστε το Ισραήλ να αποκτήσει τη νομιμοποίηση, το σεβασμό και μια σταθερή θέση ανάμεσα στους λαούς του κόσμου.[...]
Υπάρχουν δύο εταιρείες που δεν έχουν μόνο επενδύσει στην ισραηλινή κατοχή παλαιστινιακής γης και ανθρώπων, αλλά κερδοσκοπούν από την κατοχή αυτή, που εν μέρει την συντηρούν κεφάλαια επενδεδυμένα από Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια. Πρόκειται για την General Electric και την United Technologies. Παράγουν αεροπλάνα που είναι σχεδιασμένα για βομβαρδισμούς και δολοφονίες και τα οποία, σύμφωνα με την Διεθνή Αμνηστία και την Human Rights Watch, έχουν βομβαρδίσει και δολοφονήσει αθώους πολίτες. Καλείστε να αποσύρετε τα κεφάλαια από τις δυο αυτές εταιρείες. ΔΕΝ καλείστε να αποσύρετε κεφάλαια από κάθε εταιρεία που έχει πάρε-δώσε με το Ισραήλ. Δεν καλείστε να καταφύγετε σε απόσυρση κεφαλαίων από ισραηλινές εταιρείες ή πολίτες, στη βάση της υπηκοότητας ή εθνικής τους αναφοράς. Σας ζητείται μόνο να απαιτήσετε την απόσυρση κεφαλαίων από συγκεκριμένες εταιρείες που παράγουν όπλα που σκοτώνουν αμάχους. [...]
Ας γίνει αυτή η απόσυρση κεφαλαίων αφορμή για μια περισσότερο θαρραλέα πολιτική της ηθικής επένδυσης, που θα εφαρμόζεται σε κάθε εταιρεία στην οποία επενδύει πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια. Πρόκειται για την εκκίνηση μιας αλληλουχίας την οποία επιθυμούν και οι δυο πλευρές αυτής της αντιδικίας. Το Ισραήλ δεν θα ξεχωρίζει ως έθνος που μποϋκοτάρεται - αν και πρέπει να σημειώσουμε ότι το ίδιο το Ισραήλ δεν μποϋκοτάρεται από αυτή την απόφαση.1 Αλλά ούτε και η ισραηλινή κατοχή θα εξαιρείται από τα διεθνή μέτρα και σταθμά. Εάν πιστεύετε ότι η ιστορική κατανόηση της γέννησης του Ισραήλ του προσδίδει μια ιδιαίτερη θέση στον κόσμο, τότε διαφωνείτε με εκείνους τους πρώιμους σιωνιστές, τον Martin Buber και τον Judah Magnes μεταξύ άλλων, που δεν υποστήριζαν μόνο ότι το Ισραήλ πρέπει να πορευτεί ισότιμα με τα άλλα έθνη, αλλά και ότι πρέπει να εξειδικεύσει τις αρχές της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης στις πράξεις και τις πολιτικές του. Δεν υπάρχει τίποτε στην ιστορία του Ισραήλ και του εβραϊκού λαού που να δικαιολογεί εγκλήματα πολέμου και να απαιτεί την αναβολή της κρίσης μας για αυτά σήμερα. Έχουμε την δυνατότητα να διαφωνούμε επί μακρόν για την κατοχή, αλλά δεν νομίζω ότι θα καταφέρουμε ποτέ να δικαιολογήσουμε, από τη σκοπιά του διεθνούς δικαίου, την αποστέρηση του δικαιώματος της αυτοδιάθεσης σε εκατομμύρια ανθρώπους και την έλλειψη προστασίας έναντι της αστυνομικής, στρατιωτικής παρενόχλησης και καταστροφής. Ακόμη και έτσι, μπορούμε να κάνουμε αυτή τη συζήτηση και δεν χρειάζεται να την εξαντλήσουμε εδώ για να καταλάβουμε τη συγκεκριμένη επιλογή που έχουμε μπροστά μας. Δεν χρειάζεται να αποφασίσετε οριστικά για την κατοχή, ώστε να συμφωνήσετε ότι είναι λάθος η επένδυση σε εταιρείες που διαπράττουν εγκλήματα πολέμου, και ότι υποστηρίζοντας αυτό συμπαρατάσσεστε με τους Εβραίους, τους Μουσουλμάνους, τους Ινδουϊστές, τους Χριστιανούς και τόσους πολλούς άλλους λαούς με διαφορετικές θρησκείες και κοσμικές παραδόσεις, που πιστεύουν ότι η διεθνής διακυβέρνηση, η δικαιοσύνη και η ειρήνη απαιτούν τη συμμόρφωση με το διεθνές δίκαιο, τα ανθρώπινα δικαιώματα και την αντίσταση στα εγκλήματα πολέμου.
Δηλώνετε ότι δεν επιθυμείτε να επενδύονται τα χρήματά σας σε βόμβες, ελικόπτερα και πολεμικό υλικό που καταστρέφει αθώες ζωές. Δεν το επιθυμείτε σε αυτό το συγκείμενο και δεν το επιθυμείτε σε κανένα συγκείμενο.
Ένα μέρος του εαυτού μου θέλει να αστειευθεί. Πού θα ήταν τα ανθρώπινα δικαιώματα χωρίς τους Εβραίους! Με τη βοήθειά μας συντάχθηκαν τα δικαιώματα αυτά στη Νυρεμβέργη και για μια ακόμη φορά στην Ιερουσαλήμ∙ τι σημαίνει λοιπόν η ύπαρξη εκείνων που σας λένε ότι είναι αναλγησία προς την εβραϊκότητα η δημόσια υποστήριξη του διεθνούς δικαίου και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων; Πρόκειται για ένα ψέμα και για μια τερατώδη άποψη περί του τι σημαίνει να είναι κανείς εβραίος.
Καταισχύνει τις βαθυστόχαστες παραδόσεις κοινωνικής δικαιοσύνης που προέκυψαν από τους αγώνες ενάντια στον φασισμό και τον ρατσισμό. Διαγράφει την παράδοση του ta-ayush, της συμβίωσης, την ηθική σχέση ως προς τον μη-εβραίο που είναι η ουσία της εβραϊκής ηθικής, και εξαλείφει την αξία που αποδίδεται στη ζωή, ανεξαρτήτως θρησκείας ή φυλής. Δεν χρειάζεται να δείξει κανείς ότι ο αγώνας εναντίον αυτής της κατοχής είναι ανάλογος με εκείνον εναντίον του απαρτχάιντ, για να μάθουμε ότι κάθε αγώνας έχει τη δική του αξιοπρέπειά και τη δική του απόλυτη αξία, και ότι το κάθε είδος καταπίεσης δεν πρέπει να ταυτίζεται επακριβώς για να είναι το ίδιο εσφαλμένο. Πρέπει να σημειωθεί ότι η κατοχή και το απαρτχάιντ συνιστούν δυο διαφορετικές εκδοχές αποικιοκρατίας, αν και δεν είναι ανάγκη να κατανοήσουμε πλήρως τις παραπάνω συγκλίσεις και αποκλίσεις για να θέσουμε το ερώτημα που αντιμετωπίζουμε σήμερα.[...]
Ο αγώνας εναντίον του φόβου, στο όνομα της κοινωνικής δικαιοσύνης, είναι μέρος μιας μεγάλης και αξιοσέβαστης μη-εθνικιστικής εβραϊκής παράδοσης, που είναι αφοσιωμένη όχι μόνο στην ελευθερία του καθενός, αλλά σε όλες τις ελευθερίες μας. Ας θυμόμαστε ότι δεν υπάρχει ένας μοναδικός εβραίος, ούτε ένα μοναδικό Ισραήλ, και ότι όσοι υποστηρίζουν το αντίθετο επιδιώκουν τον εκφοβισμό ή τον περιορισμό των κριτικών σας ικανοτήτων. Ψηφίζοντας υπέρ εισέρχεστε σε μια συζήτηση που έχει ήδη αρχίσει, που έχει ιδιαίτερη σημασία για την πραγμάτωση της δικαιοσύνης και που προϋποθέτει την θαρραλέα δημόσια τοποθέτηση ενάντια στην κοινωνική αδικία, κάτι που διδάχθηκα ήδη από παιδί και πρέπει να διδασκόμαστε συνέχεια. Κατανοώ την δυσκολία αυτού του τρόπου έκφρασης. Εάν όμως αντιμάχεστε την σιωπή, παίρνοντας δημόσια θέση υπέρ του δικαίου, βρίσκεστε ήδη μέσα στον αγώνα εναντίον της καταπίεσης και υπέρ της ελευθερίας, έναν αγώνα που γνωρίζει ότι δεν υπάρχει ελευθερία του ενός χωρίς την ελευθερία όλων. Σίγουρα θα υπάρξουν εκείνοι και εκείνες που θα σας κατηγορήσουν για μίσος, αλλά ίσως οι ίδιες οι κατηγορίες είναι αυτές που ενεργοποιούν το μίσος. Δεν πρέπει να μπείτε στον κύκλο των απειλών, του φόβου και του μίσους - αυτός είναι ο διαβολικός κύκλος του ίδιου του πολέμου. Πρέπει να εγκαταλείψετε τον λόγο του πολέμου και να διεκδικήσετε το δίκαιο. Δεν θα είστε μόνοι. Θα συν-ομιλείτε με άλλους και θα βαδίζετε προς την πραγμάτωση της ειρήνης - των αρχών της μη-βίας και της συν-ύπαρξης, που μόνο αυτές μπορούν να γίνουν τα θεμέλια της ειρήνης. Παίρνοντας θέση εναντίον της στρατιωτικής καταστροφής αθώων ζωών και του εταιρικού κέρδους που εξαρτάται από αυτή την καταστροφή, θα έχετε την υποστήριξη ενός ανερχόμενου, δυναμικού κινήματος, παγκόσμιου και διαγενεακού. Θα σταθείτε μαζί μας και εμείς ασφαλώς θα σταθούμε μαζί σας.

1. Για την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα θέση της Μπάτλερ σχετικά με το ακαδημαϊκό και πολιτισμικό μποϋκοτάζ του ισραηλινού κράτους, που κερδίζει έδαφος και στα καθ' ημάς, βλ. την πρόσφατη συνέντευξή της στον Udi Aloni, διαθέσιμη στο διαδικτυακό τόπο Haaretz.com (14.02.2010)



DISCURSO DE LA UNIVERSIDAD BERKLEY Judith Butler

A continuación se muestra un breve extracto de un discurso en una reunión reciente en estudiante de la Universidad de California en abril pasado. El texto, publicado en la revista The Nation EE.UU. el 14 de abril de 2010, el Mayordomo se une su voz a la mayoría de la asociación de estudiantes de California a favor de la retirada de las inversiones de la universidad en empresas como General Electric y United Technologies, que apoyar activamente a la ocupación ilegal israelí y los ataques a Gaza. Esta intervención causó una círculos filoisrailinon violenta reacción conservadora, no dudó en egkalesoun públicamente amerikanoevraia filósofo de la acción política antisemita. George Giannakopoulos

 
De Judith Butler
Lo que aprendí de niño a mí dibujar, y que no había rizospastikotitas seno fue la necesidad de una expresión pública en contra de la injusticia social. He aprendido a encontrar el valor de expresar y el público topothetoumai, incluso cuando alguien es acusado de alejarse del sentido común o en peligro de la censura y el castigo. Me enteré de que la mayor injusticia es el silencio ante la injusticia criminal. Es esta tradición judía de la ética social desempeñado un papel importante en las luchas contra el nazismo, el fascismo y otras formas de discriminación y las luchas para establecer los derechos de los refugiados tras la Segunda Guerra Mundial. Es cierto que hay analogías entre fervientes situación actual y la Segunda Guerra Mundial entre Sudáfrica e Israel. En cada caso, sin embargo, son generalmente dentro de las expectativas de los co-existencia, el derecho a una vida sin la intervención militar en las afueras, los derechos de los refugiados. Estos se basan en muchas leyes internacionales que permiten que los no Judios y Judios a vivir en un mundo más justo, no una o la otra nación, sino para todas las personas, independientemente de su nacionalidad y la ciudadanía. Si algunos de nosotros la esperanza de que Israel cumplirá hacia el derecho internacional es, precisamente, permitir a la gente a coexistir entre sí libremente y en paz. Este requisito no deslegitimar a Israel en contra ∙, la alineación con el derecho internacional es el mejor camino para que Israel para conseguir el dinero, el respeto y un lugar firme entre las naciones del mundo .[...]
Hay dos empresas que no sólo han invertido en la ocupación israelí de tierras palestinas y la gente, pero se benefician de la ocupación, en parte para preservar el capital invertido por la Universidad de California. Esta es la General Electric y United Technologies. La producción de aviones diseñados para el bombardeo y la matanza, que, según Amnistía Internacional y Human Rights Watch, han bombardeado y asesinado a civiles inocentes. Preguntas para retirar fondos de estas dos empresas. No se le pidió retirar fondos de cualquier empresa que haya de dar y recibir con Israel. Por favor, no recurren a retirar fondos de las empresas israelíes o de los ciudadanos sobre la base de la nacionalidad o la referencia étnica. Usted sólo están obligados a exigir el retiro de fondos de algunas empresas que producen armas que matan a civiles. [...]
Vamos a hacer este retiro de los fondos de un lugar a más valiente inversión ética política, que se aplicaría a cualquier empresa que invierta la Universidad de California. Este es el comienzo de una secuencia que quieren ambos lados de este conflicto. Israel no va a presentarse como una nación de boicotear - aunque hay que señalar que el propio Israel no es un boicot por parte de este apofasi.1 Ni la ocupación israelí será excluido de las normas internacionales. Si usted cree que la comprensión histórica del nacimiento de Israel le da un lugar especial en el mundo, no estoy de acuerdo con los de los primeros sionistas, por Martin Buber y Magnes Judá, entre otras cosas, no sólo sostuvo que Israel debería moverse a lo largo de manera justa con otros naciones, sino que debe especificar los principios de igualdad y justicia social en sus acciones y políticas. No hay nada en la historia de Israel y el pueblo judío para justificar los crímenes de guerra y exigir el aplazamiento de la crisis que nos encontramos hoy. Podemos discutir largo y tendido sobre la ocupación, pero no creo que jamás justificar desde el punto de vista del derecho internacional, negando el derecho de propiedad a millones de personas y la falta de protección de la policía, el hostigamiento militar y la destrucción. Aun así, podemos hacer este debate y no es necesario agotar aquí para entender esta opción antes de nosotros. Tenemos que decidir finalmente por tener que estar de acuerdo que es un error invertir en empresas que cometen crímenes de guerra, y argumentando que se une a Judios, musulmanes, hindúes, cristianos y tantos otros pueblos con diferentes religiones tradiciones seculares, que creen que la gobernabilidad internacional, la justicia y la paz exigirá el cumplimiento de la ley internacional, los derechos humanos y la resistencia a los crímenes de guerra.
Usted acepta que usted no quiere invertir su dinero en bombas, helicópteros y equipo militar para destruir vidas inocentes. No quiero este contexto y no desea en cualquier contexto.
Una parte de mí quiere asteiefthei. ¿Dónde los derechos humanos no Judios! Con nuestra ayuda ha hecho estos derechos en Nuremberg y de nuevo en Jerusalén ∙ ¿Y qué de la existencia de los que dicen que son la analgesia con evraikotita el apoyo público a la ley internacional y los derechos humanos? ¿Es una mentira y una idea monstruosa de lo que significa ser judío.
La vergüenza de la tradición reflexiva de la justicia social que surgen de las luchas contra el fascismo y el racismo. Elimina la entrega de ta-Ayush, de la separación, la relación moral de la no-Judio que es la esencia de la moralidad judía, y elimina el valor que se asigna a la vida, independientemente de su religión o raza. No hay necesidad de mostrar que la lucha contra esta ocupación es similar a la que el apartheid en contra, saber que cada raza tiene su propia dignidad y su propio valor intrínseco, y toda clase de opresión no debe ser exactamente idénticos es el mismo error. Cabe señalar que la ocupación y el apartheid son dos versiones diferentes del colonialismo, aunque no es necesaria para comprender completamente estas convergencias y divergencias para hacer la pregunta que nos enfrentamos hoy .[...]
La batalla contra el miedo, en nombre de la justicia social es parte de una gran y respetable, no nacionalistas tradición judía que se ha comprometido no sólo a la libertad de todos, pero todas nuestras libertades. Recordemos que sólo hay un Judio, ni un solo israelí, y que los que argumentan lo contrario se trata de intimidar o limitación de su capacidad crítica. Voto a favor de entrar en un debate que ya ha comenzado, es de particular importancia para la realización de la justicia y que requiere la posición valiente pública en contra de la injusticia social, algo que aprendí en la primera infancia deben aprender que viene. Entiendo la dificultad de este modo de expresión. Si, en cambio, se opuso al silencio, tomar una posición pública en favor de la ley, ya está en la lucha contra la opresión y por la libertad, una lucha que no conoce la libertad sin un libre para todos. Seguro que habrá gente que le culpa por el odio, pero tal vez las mismas categorías que los que provocan el odio. Usted no debe entrar en el ciclo de las amenazas, el miedo y el odio - este es el ciclo de mal de la guerra misma. Tenemos que salir de la guerra terrestre y reclamar la ley. Usted no estará solo. Co-hablar con otros y caminar en la consecución de la paz - los principios de la no violencia y la convivencia, que sólo puede ser el fundamento de la paz. Adoptar una postura contra la destrucción militar de vidas inocentes y los beneficios de la empresa depende de este desastre, que va a apoyar un emergente, el movimiento dinámico, global e intergeneracional. Estamos con nosotros y sin duda estaremos a su lado.  
1. Para la posición de la interesante Butler sobre el boicot académico y cultural del estado de Israel, ganando terreno en sí mismo por nosotros, ver la reciente entrevista en Udi Aloni, disponible en la página web Haaretz.com (14/02/2010)